Op het moment dat je dit artikel leest zijn er meer dan 1,7 biljoen websites op het internet. De hoeveelheid content die elke minuut wordt geproduceerd is verbijsterend. Relevant zijn – en überhaupt gezien worden – in een altijd veranderend digitaal landschap vraagt om innovatie en de skills om de technologische vooruitgang bij te blijven. Op het gebied van online sales en marketing materiaal, bestaat innovatie uit interactieve digitale publicaties. 

Als je een online product of dienst hebt, moet je serieus overwegen om digitale publicaties in te zetten om je doelgroep te boeien, te overtuigen en te converteren. 

Maar, wat zijn digitale publicaties nou precies? Hoe verschillen ze van websites en hoe passen deze in je content mix? In dit artikel worden al je vragen beantwoord! Hopelijk inspireert het je om aan de slag te gaan met het creëren van je eigen verzameling aan digitale publicaties.

Waarin verschillen digitale publicaties van websites?

Websites blijven belangrijk voor elke organisatie. Echter komt niet elk type content het best uit de verf op een website. Denk aan brochures, jaarverslagen, whitepapers, of support handboeken. Deze verdienen allemaal meer dan slechts een pagina op je website. Ze komen het best tot hun recht als op zichzelf staande content.

Dit is waar digitale publicaties om de hoek komen kijken.

Digitale publicaties zijn op zichzelf staande stukken interactieve content met eigen url’s. Ze hebben onderscheidende karakteristieken, zoals een lineaire navigatie, meeslepende media en rijke animaties waardoor ze opvallender zijn dan een doorsnee website. 

In plaats van dat je je beste stukken content in een pdf of e-mail stopt, fungeren digitale publicaties als een ‘derde kanaal’ waarmee je content een eigen podium krijgt. Het opnemen van digitale publicaties in je communicatie, naast je website, creëert een nieuwe manier waarmee je je doelgroep verbindt, leads genereert en je sales een boost geeft.

Zes manieren om digitale publicaties te gebruiken

Hieronder gaan we in op de zes meest populaire manieren waarop digitale publicaties worden ingezet, inclusief hun beste features en waardevolle inzichten van onze klanten.

1. Whitepapers

Whitepapers zijn lange, technische stukken content die vaak worden ingezet om jezelf te positioneren als ‘thought leader’ over een specifiek onderwerp.

Volgens de 2019 Content Preferences Survey van Demand Gen, vinden potentiële klanten whitepapers één van de meest waardevolle content formats voor de laatste fase van het aankoopproces.

2. Digitale Magazines

Digitale Magazines zijn zeer waardevol en behoren tot de meest populaire toepassingen voor digitale publicaties. Ze kunnen worden ingezet in elke fase van de salesfunnel en variëren van relatiemagazines tot personeelsmagazines en van ledenmagazines tot event magazines.

Digitale magazines zijn niet alleen mobielvriendelijk, maar daarnaast ook meetbaar en kunnen zelfs tot na het publiceren worden geoptimaliseerd. Dit is iets wat simpelweg niet mogelijk is met print magazines. Met digitale magazines kun je onder andere de gemiddelde leestijd, het percentage van mensen die doorleest tot de laatste pagina en de interactie op social media monitoren.

3. Digitale verslagen

Digitale verslagen zijn er om data en statistieken te delen. Deze kunnen variëren van industrie verslagen, tot jaarverslagen of een integraal rapport. Het creëren van een verslag neemt doorgaans veel tijd in beslag. Om het beste resultaat te boeken met je inspanningen, moeten de resultaten gepresenteerd worden op een manier die de data zowel begrijpelijk als visueel aantrekkelijk maakt.

De meeste organisaties stoppen deze waardevolle content nog steeds in een statische pdf. Hierdoor is het moeilijk om controle te hebben over de distributie, data te verzamelen of mobiele lezers te boeien. Digitale publicaties maken het echter mogelijk om meetbare, mobielvriendelijke verslagen te creëren met interactieve grafieken, infographics en visuals waarmee je getallen duidelijk en aantrekkelijk kunt weergeven.

4. Jaarverslagen

Jaarverslagen worden zoveel gebruikt dat ze een eigen sectie verdienen. Specifieker dan industrie rapporten, benadrukken jaarverslagen het financiële overzicht van een bedrijf en zijn ze doorgaans gericht op aandeelhouders.

Met behulp van digitale publicaties kan een bedrijf gedetailleerd inzicht krijgen in hoe dit belangrijke segment van haar publiek elke sectie van het jaarverslag consumeert. Deze inzichten kunnen vervolgens worden gebruikt om elke volgende editie te verbeteren.

5. Digitale Nieuwsbrieven

Veel organisaties bevrijden hun nieuwsbrieven van de restricties die e-mail met zich meebrengt en stappen in plaats daarvan over naar digitale publicaties. Deze ondersteunen video, embedded formulieren, slimme CTA’s en je kunt gemakkelijk langere stukken content creëren.

Gepersonaliseerde digitale nieuwsbrieven die je distribueert naar verschillende doelgroepen zorgen voor betere resultaten en zorgen ervoor dat je waardevolle inzichten kunt genereren over het gedrag van je lezers en hun voorkeuren.

6. Digitale Brochures

Digitale brochures zijn een perfecte manier om de producten en diensten van je organisatie te presenteren op een boeiende en persoonlijke manier. Ze zijn effectiever dan traditionele geprinte brochures, omdat het mogelijk is om media te embedden, achteraf te updaten, de prestaties te monitoren en je kunt ze eenvoudig integreren met je CRM.

Ze kunnen je ook een enorme som aan geld besparen, omdat je geen print- en distributiekosten hoeft te betalen, maar tegelijkertijd wel een grotere doelgroep kunt bedienen.

Conclusie

Het investeren van tijd in content is de afgelopen 12 maanden enorm toegenomen en is een indicatie van de transformatie in de digitale wereld. Dat er meer geld wordt uitgegeven aan content, betekent dat merken meer moeite steken in het opvallen bij hun prospects en hun ROI-verwachtingen omhoog bijstellen.

Als jouw contentstrategie toe is aan verbetering en je verschillende manieren aan het ontdekken bent om de effectiviteit te vergroten, dan helpt het inzetten van digitale publicaties binnen je marketing mix om tractie te vergroten en om je concurrentie voor te blijven. Neem contact met ons op en dan kijken we samen hoe we digitale publicaties kunnen inzetten in jouw organisatie!