Marketing- en communicatieprofessionals zijn zich bewust van de waarde van content en tegelijkertijd ook van de uitdaging om content écht op te laten vallen. De oorzaak wordt vaak gezocht in de ‘content overload’: er is gewoon te veel content. Denk alleen al aan de hoeveelheid blogs die je online voorbij ziet komen, meer dan 4 miljoen worden er dagelijks gedeeld. En dan hebben we het niet eens over de content die je dagelijks op Youtube of LinkedIn tegenkomt.
Er is dus veel, heel veel content beschikbaar. Tegelijkertijd zie je ook dat men veel content leest: thuis, in de trein, op het werk, of zelfs op de wc. Het probleem is dat veel content simpelweg niet meer past bij de gewoontes en behoeftes van de moderne lezer.
De ultieme leeservaring
Mensen willen content die snackable is. Het belangrijkste is dat men het moeten kunnen lezen wanneer, waar en op welk apparaat ze maar willen. Maar het moet visueel ook nog eens aantrekkelijk zijn. Daarom richt Flitz Media zich al sinds 2015 op het maken van goede, responsive en visueel aantrekkelijke digitale content. Hiervoor gebruiken wij een platform waar wij hoogwaardige digitale content en prachtige sales- en marketingmiddelen mee creëren, die impactvol zijn en die de aandacht van de lezer vasthouden.
De waarde van digitale content
Er is een aantal kernfactoren waarmee digitale content zich onderscheidt ten opzichte van gedateerde uitingen, zoals pdf’s of print.
Mobile-first
Neem de pdf. Omdat pdf’s een vaste opmaak hebben, zijn ze vrijwel niet leesbaar en visueel onaantrekkelijk op kleinere schermen, zoals een smartphone. Dit betekent dat meer dan de helft van de lezers een white paper, report of brochure na het aanvragen waarschijnlijk niet goed kunnen lezen en daardoor afhaken!
Meetbaarheid
Marketingafdelingen worden steeds meer uitgedaagd om te werken met KPI’s. Voor content zijn dat bijvoorbeeld het bereik, de gemiddelde leestijd en aantal interacties, zoals ingevulde formulieren. Bij een printuiting kun je slechts de oplage meten, in geval van een pdf slechts het aantal downloads. Met digitale content kun je echter wel gedetailleerde inzichten krijgen in het lezersgedrag. Daarnaast kun je deze inzichten gebruiken om de volgende edities nog beter te maken, of de huidige versie aan te passen zonder dat dit een nieuwe publicatie wordt.
Interactief
Door gebruik te maken van achtergrondvideo’s, formulieren, call to actions en animaties toveren wij statische communicatiemiddelen om tot een visueel aantrekkelijke en interactieve meesterwerken.
Altijd up-to-date
Doordat je webcontent na het publiceren nog aan kunt passen, zorg je ervoor dat je content altijd up-to-date blijft. Zo kunnen zelfs verkoopbrochures van bijvoorbeeld een nieuwsbouwproject altijd geactualiseerd worden: is bijvoorbeeld een woning al verkocht, dan kan dat gemakkelijk en snel in de bestaande brochure aangepast worden. Iets wat in de tijd van geprinte brochures ondenkbaar en onmogelijk was.
Deelbaar
In tegenstelling tot pdf, zijn webpublicaties makkelijk deelbaar. Doordat je bij een webpublicatie een weblink deelt, hoef je je geen zorgen te maken over het mailen van bestanden van 10MB. Daarnaast kun je webpublicaties eenvoudig delen via social media, je nieuwsbrief of op je website.
Personalisatie
Het personaliseren van content verhoogt de betrokkenheid van de lezer en zorgt ervoor dat je opvalt met relevante content die toegespitst is op de specifieke wensen van je doelgroep. Door met je webpublicaties gebruik te maken van opties als online formulieren en social login, zorg je ervoor dat je weet wie je content leest en welke content zij interessant vinden.
Lineaire leeservaring
Waar een website een doolhof is aan content zonder begin of eind, biedt een webpublicatie een lineair formaat waarbij je zelf controle houdt over de flow van je content. Door je content lineair aan te bieden, hou je de aandacht van de lezer vast.
Conclusie
Het potentieel van digitale content is evident. Het wordt tijd dat marketing- en communicatieprofessionals afstappen van de verouderde pdf en in sommige gevallen ook van traditionele print producties. Je verzamelt geen waardevolle data over het leesgedrag en je creëert onnodige frictie bij je lezer. De waardevolle content die je als organisatie deelt met je doelgroep verdient simpelweg beter dan de statische pdf.
Overtuigd van de voordelen van digitale content als alternatief? Neem dan vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken!